Skip to content

Nowa publikacja profesor Elżbiety Osewskiej

Nowa publikacja profesor Elżbiety Osewskiej

Zapraszamy do lektury nowej monografii autorskiej Pani Profesor naszej Uczelni, dr hab. Elżbiety Osewskiej (Wydział Humanistyczny, Katedra Pedagogiki), zatytułowanej „Rodzina i szkoła w Polsce wobec współczesnych wyzwań wychowawczych”. Książka została przygotowana w ramach realizacji uczelnianego projektu naukowego (BAD-011/2017), a opublikowana w wydawnictwie naukowym Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie.

Rodzina-okladkaWychowanie podejmowane w rodzinie i szkole nie dokonuje się w próżni ideologicznej oraz społeczno-kulturowej, ale jest zawsze osadzone w aktualnym, lokalnym, krajowym, a także europejskim i globalnym kontekście politycznym, ekonomicznym, społecznym, kulturowym, edukacyjnym i religijnym. Dlatego musi ono uwzględniać nie tylko procesy przemian dokonujących się w najbliższym otoczeniu, ale również w szerszym kontekście europejskim czy nawet światowym. Niezbędna staje się wówczas nie tylko analiza aktualnych uwarunkowań wychowania, ale przewidywanie na ich podstawie postępujących procesów społeczno-kulturowych.

Autorka prezentowanej monografii stawia wiele fundamentalnych pytań dotyczących wychowania w rodzinie i szkole, a następnie konsekwentnie podejmuje krytyczną refleksję naukową nad źródłami obecnego kryzysu wychowania, zmianami optyki pedagogicznej, zachwianiem partnerstwa wychowawczego rodziny i szkoły. Ze względu na postępującą transformację systemową w Polsce rodzina i szkoła w zderzeniu z zagrożeniami wychowawczymi niesionymi przez ponowoczesność wypracowują różnorodne strategie trwania lub przetrwania. Jednak trzeba pamiętać, że o ile społeczeństwa Europy Zachodniej przechodziły długotrwały proces przemian politycznych, ekonomicznych, społecznych, kulturowych i religijnych, który doprowadził do zmiany mentalności Europejczyków, to polskie społeczeństwo uczestniczy w tych przemianach w dramatycznie „przyspieszonym tempie”. W tej sytuacji wielu rodziców, dziadków, nauczycieli, wychowawców i innych osób zaangażowanych w proces wychowania młodego pokolenia gubi się w labiryncie propozycji, poglądów i przekonań dotyczących wychowania.

Autorka niniejszej monografii z właściwą sobie naukową wnikliwością rozpatruje podstawowe wyzwania i zagrożenia wychowawcze, ukazując ich zróżnicowaną naturę, ale jednocześnie jasno eksponuje korzenie współczesnego chaosu pedagogicznego. Czytelnie kreśli kontekst dzisiejszego wychowania, wskazując, iż współcześni wychowawcy i wychowankowie żyją w innym społeczeństwie niż ich dziadkowie, a nawet rodzice. Ukazuje problemy, wyzwania, zagrożenia i szanse wychowawcze wynikające tak z ponowoczesnych założeń filozoficznych, jak i ich praktycznej realizacji. Skłania do zastanowienia się, czy zmiany w polityce rodzinnej państwa oraz kolejne reformy edukacji sprzyjają działaniom wychowawczym, nawiązywaniu relacji pedagogicznych między rodziną a szkołą oraz ich stałej współpracy wspierającej wychowanie młodego pokolenia.

Pani prof. E. Osewska przypomina, że odpowiedzią na współczesny redukcjonizm człowieka i człowieczeństwa winna być personalistyczna wizja człowieka i wychowania. Dzięki krytycznej analizie podstawowych źródeł naukowych szkicuje obraz współczesnej cywilizacji odrzucającej swoje fundamenty, jednak nie pozostawia czytelnika bez rozwiązań, ale wyprowadza wiele wniosków i propozycji działań, które niosą nadzieję na przyszłość.

Leave a comment:

Share via
Copy link